cheatday

Cheatdays en cheatmeals tijdens het afvallen

Tip van onze voedingscoach Sharon!

Vaak wordt er tijdens gesprekken gevraagd hoe ik denk over een cheatday. Ik beschrijf de term cheatday als een dag waarop je je dieet los laat en alles wat je eet wilt eten. Eén dag waarop je alles los laat kan toch geen kwaad krijg ik dan vaak te horen. Ik ben geen voorstander van cheatdays en ik zal de theorie erachter toelichten met een rekensom.

Je wilt meer kilocalorieën verbranden

Je wilt afvallen, dat wil zeggen dat je in een calorietekort wilt zitten. Je wilt meer verbranden aan kilocalorieën dan dat er binnen komen. Dit kan door simpelweg gezonder en minder van de calorierijke producten te eten, maar het kan ook door meer te bewegen of natuurlijk een combinatie van beide aspecten. Stel je voor: je zit de gehele week van maandag tot zaterdag in een calorietekort van ongeveer 300 kilocalorieën per dag (je verbrandt bijvoorbeeld 2000 kcal en je eet 1700 kcal). Je hebt een calorietekort van 1800 kcal per week (6 dagen x 300 kcal = 1800). Je zou dus gewicht en vetmassa kunnen verliezen op deze manier. Maar dan komt zondag om de hoek kijken en plan je jouw cheatday in. Je ontbijt lekker met croissantjes met Nutella, neemt een stuk gebak en daarna sluit je de dag af met “all you can eat sushi”. Je komt dus ver boven je gestelde kcal-doel van 1700 kcal uit en eet misschien wel 1800 kcal extra deze dag. Doe nu het rekensommetje weer opnieuw: 1800 kcal extra gegeten op 1 dag – een tekort van 1800 kcal (maandag tot vrijdag) = 0. Je zult dus niet afvallen.

Plan een cheatmeal in plaats van een cheatday

Dit wil overigens niet zeggen dat je nooit meer kunt genieten van iets lekkers wat niet in jouw dieet past. Maar kies dan liever voor een cheatmeal dan voor een cheatday. Dit bespaart enorm veel kcal over de gehele dag en zo kun je alsnog je calorietekort creëren en afvallen.

Als je hoopt op wat snellere resultaten kun je natuurlijk ook gewoon de cheatmeal vervangen door een gezonde cheatmeal. Denk dan aan de volgende opties:

• Koolraapfrietjes uit de airfryer met wat lekkere kruiden, een grote salade erbij en een stukje mager vlees/vis;
• Lasagne gemaakt van courgettebladen i.p.v. lasagnebladen met magere mozzarella en magere kaassoorten als toppings en een grote hoeveelheid groenten bij het gerecht;
• Een “gezonde” kapsalon van kipfilet met shoarmakruiden, zelfgemaakte knoflooksaus van yoghurt/kwark, minder vette kaas zoals 20/30+ kaas i.p.v. 48+ en een lekkere salade zonder te veel olie;
• Een gezondere pizza gemaakt van een bloemkoolbodem óf maak een pizza op een volkoren wrap met veel groenten en gebruik magere kaassoorten.

Op deze manier blijft diëten leuk en boek je ook je gewenste progressie! Mocht je toch nog extra hulp willen om op een gezonde en gevarieerde manier aan de slag te gaan met je voeding, maak dan een afspraak met een van onze voedingscoaches!

    Ben je lid bij ons?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.