Cheat meal

De zin én onzin achter cheat meals

Misschien heb je weleens gehoord van een cheat meal. In de fitnesswereld kom je deze term vaak tegen op Facebook, Instagram of andere blogs. Veel fanatieke sporters zijn een voorstander van dit fenomeen omdat ze ervan overtuigd zijn dat je naast je lichaam ook af en toe je ziel moet ‘voeden’. Maar wat is een cheat meal nu precies, en hoe moet je ermee omgaan? In deze blog leg ik het je uit!

Wat is een cheat meal?

De naam zegt het eigenlijk al: CHEAT meal. Een maaltijd waarin even alle regels gebroken mogen worden. Je eet iets wat je gewoon lekker vindt en waar je zin in hebt, zonder dat je let op het aantal calorieën dat erin zit. Deze maaltijd heeft de naam cheat meal omdat je als het ware ‘valsspeelt’ gedurende je gezonde eetpatroon.
Een cheat meal geeft je de vrijheid om gedurende je gezonde eetpatroon even een break te nemen en lekker te zondigen.

Waarom zijn er cheat meals?

Een cheat meal is er niet zomaar, het heeft namelijk een goede reden om af en toe een cheat meal in te lassen. In de praktijk zie je dat het voor sommigen enorm helpt om hun gezonde eetpatroon vol te houden. Constant de gezonde keuze maken vergt een flinke dosis doorzettingsvermogen, en daarom is het goed om daar af en toe een kleine break in te nemen. Het eten van een cheat meal geeft je ook minder het gevoel dat je aan het diëten bent. Ik ben van mening dat dit erg belangrijk is. Door de balans te vinden tussen een gezond eetpatroon en een cheat meal op zijn tijd, creëer je een gezonde leefstijl.

Voor- en nadelen van een cheat meal

De meningen zijn verdeeld over cheat meals. Sommigen zweren erbij, en anderen raden het af. Voor beiden valt iets te zeggen. Ik zet een paar voor- en nadelen voor je op een rijtje:

Voordelen van een cheat meal:

• Als je weet dat je op bepaalde momenten in de week iets ‘ongezonds’ mag, hou je het vaak de andere dagen van je dieet makkelijker vol.
• Door een cheat meal raken je spieren vol glycogeen, wat de brandstof is voor je spieren. Maak hier slim gebruik van en train extra zwaar de dag na een cheat meal.
• Een cheat meal kan ook invloed hebben op de hormoonverhouding in je lichaam waardoor je vetverbranding op gang blijft.

Nadelen van een cheat meal:

• Het eten van een cheat meal kan zorgen voor een schuldgevoel, wat weer kan leiden tot grotere en meerdere cheat meals en misschien zelfs wel eetbuien. Het kan voorkomen dat het daarna veel moeilijker is om je gezonde eetpatroon weer op te pakken.
• Teveel eten tijdens een cheat meal kan ervoor zorgen dat je die week minder of zelfs helemaal geen vet verliest. Als je cheat meal te veel calorieën bevat, doe je al het werk wat je in de week ervoor hebt verzet te niet. Hou het daarom liever bij één cheat meal en een normale portie.

Conclusie: Hoe vaak zou je een cheat meal kunnen eten?

Zoals hierboven beschreven onder het kopje nadelen, zal je moeten oppassen dat je niet doorslaat met je cheat meals. Als je ze te vaak eet, zal je je doel niet behalen en is het mogelijk dat je vetpercentage alleen maar toeneemt.

Ik adviseer om elke week één cheat meal te eten. Hierdoor is je gezonde leefstijl goed vol te houden. Probeer bijvoorbeeld doordeweeks wat strenger te zijn voor jezelf en het in het weekend wat los te laten. Zo creëer je een mooie balans in je eetpatroon en daarmee een goede basis voor een gezonde leefstijl die je op langere termijn vol blijft houden.

Hulp nodig bij je voeding?

Wil je meer weten over cheat meals en hoe je die het beste in je eetpatroon kunt toepassen? Maak dan eens een afspraak met mij. Ik help je graag bij al je vraagstukken over voeding en samen zorgen we ervoor dat je een eetpatroon krijgt dat wél werkt. Laat hieronder je gegevens achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op om een kennismaking in te plannen.

Tot snel!
Lisanne