Diëtiste Inge over de fabels & feiten van vitamine D

De lente is al in volle gang en de zon laat zich ook steeds vaker zien. Voor veel mensen een reden om lekker naar buiten te gaan! Vaak hoor je dat de zon slecht is voor je huid en dat je vooral moet oppassen voor de zon. Maar… we hebben de zon ook nodig! We worden er blij van en de zon zorgt ervoor dat ons lichaam vitamine D aanmaakt. Vitamine D is heel belangrijk voor ons lichaam, maar is het eigenlijk wel een vitamine?

Even wat fabels en feiten op een rij:

Feit: Vitamine D is belangrijk voor sterke botten
Bij volwassenen en ouderen kan bij een vitamine D tekort op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte optreden. Vitamine D is nodig om het calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Voldoende vitamine D in het lichaam zorgt daarnaast voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico op vallen kleiner is. Vitamine D zorgt dus niet alleen voor minder botbreuken, maar ook voor minder valpartijen. Ook voor je weerstand is het een supervitamine die een belangrijke rol speelt voor je immuun(afweer)systeem.

Fabel: Vitamine D kan het lichaam niet zelf aanmaken
Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam wél zelf kan aanmaken. Door elke dag 15 minuten buiten te zijn met onbedekte handen en hoofd kan het lichaam onder invloed van zonlicht vitamine D in de huid zelf aanmaken.

Feit: Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D
Ongeveer tweederde deel van de hoeveelheid vitamine D dat je dagelijks nodig hebt haalt je lichaam uit zonlicht.


Fabel: Je lichaam maakt voldoende vitamine D aan door de zon

Je lichaam maakt tweederde van je dagelijkse behoefte aan en de rest dient uit je voeding te komen. Daarnaast is het zo dat de opnamecapaciteit van de huid achteruit gaat als we ouder worden. Vrouwen boven 50 en mannen boven 70 jaar worden dan ook geadviseerd om extra supplementen te gebruiken. Ook zwangere vrouwen, kinderen tot 4 jaar en mensen die weinig buiten komen, bedekkende kleding dragen of een donkere huidskleur hebben wordt geadviseerd extra vitamine D te nemen.

Feit: Margarine en halvarine zijn belangrijke voedingsbronnen van vitamine D
Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Daarnaast zit vitamine D in vette vis (zoals haring, zalm en makreel), en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Door gevarieerd te eten, altijd boter op brood te smeren en voldoende zonlicht heb je weinig kans op een tekort van vitamine D.

Feit: Vitamine D is eigenlijk een hormoon
Omdat vitamine D wordt gemaakt door het lichaam zelf is het feitelijk een hormoon en geen vitamine.

Feit: Vitamine D is een vetoplosbare vitamine
Vitamines kunnen worden ingedeeld in wateroplosbaar en vetoplosbaar. Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook wat vet (olie) aanwezig is en is dus vetoplosbaar. Vetoplosbare vitamines kunnen worden opgeslagen in het lichaam en tot te hoge waardes leiden. De stelling ‘baat het niet dan schaadt het niet’ gaat dus niet op met betrekking tot het gebruik van vitaminesupplementen.


Fabel: In roomboter zit evenveel vitamine D als in margarine

In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine.

Feit: Vitamine D kan helpen bij depressie
Diverse onderzoeken laten zien dat er een link bestaat tussen vitamine D en depressieve klachten. Vrouwen die dagelijks genoeg vitamine D binnenkrijgen, hebben aanzienlijk minder last van depressieve klachten dan vrouwen met een vitamine D tekort. Wel is er nog verder onderzoek nodig.

Een paar handige tips
Om je vitamine D status op peil te houden geef ik je een paar simpele tips die je snel een gemakkelijk zelf kan toepassen:

– Zoek lekker de buitenlucht op
– Gebruik altijd boter op je brood
– Eet vaker vis (twee keer per week)
– Gebruik supplementen als dit nodig is

Krijg jij voldoende vitamine D binnen?
Wil je weten of jij voldoende vitamine D binnenkrijgt met je voeding? Of heb je andere vragen met betrekking tot voeding? Kom dan langs voor een gratis voedingsgesprek.

Vraag hier een gratis voedingsgesprek aan.