fitness

Fitness: welke soorten zijn er?

Wie denkt aan fitness, denkt vaak aan het klassieke beeld van vrouwen en mannen die met gewichten in de weer zijn. Fitness is meer dan dat en is eigenlijk een verzamelnaam met meerdere doelen, namelijk: verbeteren van je coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht of snelheid. Welk doel je ook hebt, onze specialisten staan elke dag voor je klaar om ervoor te zorgen dat je jouw doel haalt! In deze blog hebben we de verschillende vormen van fitness die je bij Arendse health club kunt doen, in het kort voor je op een rijtje gezet.

Cardiotraining

Cardio is een afkorting van ‘cardiovasculair’. Dit betekent letterlijk: ‘gerelateerd aan hart en bloedvaten’. Cardiofitness is dan ook de vorm van fitness waarbij de training helemaal draait om het creëren van een verhoogde hartslag. Denk hierbij aan lopen/rennen op de loopband, fietsen, roeien of train je hele lichaam op onze crosstrainers. Je behaald jouw doel op de beste manier door te trainen op een intensiteit die bij jou past. Hierdoor bouw je conditie op en/of val je af.

Het voordeel van cardiotraining is dat je uithoudingsvermogen word verbeterd. Nadelig is dat er tijdens het sporten ook spierweefsel wordt afgebroken. Daarom adviseren onze fitnessinstructeurs cardiotraining te combineren met krachttraining, zodat je jouw doelen effectiever behaald!

Functioneel trainen

Functioneel trainen of functioneel fitness is een vorm van fitness waarbij wordt gefocust op het uitvoeren van functionele bewegingen. Dat wil zeggen, bewegingen die onderdeel zijn van het dagelijks leven waarbij je meerdere spiergroepen combineert. Tijdens de functionele trainingen Move, Core, Cross en Boxing boots je bewegingen na die het lichaam kent en dat gebeurt niet op een apparaat. Hierdoor is de kans op een blessure wat hoger, maar onze fitnessinstructeurs zorgen ervoor dat je goed begeleid wordt tijdens de oefeningen. Daarnaast realiseer je door functioneel te trainen ook een strak en gezond lichaam. Je zult naast het ontwikkelen van een goede spierfunctionaliteit sneller afvallen, sneller een strakke buik ontwikkelen en dat allemaal op een leuke manier!

Traditioneel trainen

In tegenstelling tot functioneel trainen, wordt er tijdens traditioneel trainen gesport op vaste apparaten. Tijdens het traditioneel trainen train je geïsoleerd, waardoor je een beperkte bewegingsvrijheid hebt tijdens het sporten. Het voordeel hiervan is dat je vanuit één vaste positie je spiergroep traint. Een nadeel van traditioneel trainen is dat de oefeningen minder toepasbaar zijn op jouw dagelijkse bewegingspatroon. Combineer het traditioneel trainen dus af en toe met een functionele training.

Krachttraining

Krachttraining is mogelijk de bekendste vorm van fitness die er bestaat. Krachttraining kan ingezet worden ten behoeve van verschillende doelen, maar uiteindelijk gaat het eigenlijk om:
– Vergroting van kracht
– Groei van spiermassa
– Aansterken van spieren om blessures te voorkomen
– Toename in uithoudingsvermogen
– Revalidatietraining
– Verhogen van je spieruithoudingsvermogen

Bij krachttraining eis je op een zeer korte termijn een zeer grote inspanning van je spieren. Omdat de energie die nodig is voor de inspanning niet alleen vanuit het zuurstofkanaal kan komen, schakelt je lichaam over naar energie uit andere bronnen. Tijdens het sporten met een hoge intensiteit verbruikt je lichaam daarom koolhydraten om de energie die nodig is aan te leveren. Zorg er dus voor dat je vóór het sporten voldoende koolhydraten als brandstof binnenkrijgt, anders breek je de spieren af in plaats van op! Na de fitness heb je juist proteïne nodig.
Krachttraining is tevens een effectieve manier op om calorieën te verbranden. Tijdens het herhalen van bewegingen met groot gewicht, worden de spieren hevig belast en daarmee wordt er meer vet verbrand. Daarnaast verbrand je met meer spieren ook meer calorieën in ruststand, krachttraining helpt dus ook bij afvallen!

fitness

Check welk doel het beste bij jou past!

Onze fitnessinstructeurs helpen je graag met het bepalen en vaststellen van je doel! Spreek ze eens aan in de fitness of na jouw groepsles voor hulp. Ben je nog geen lid bij Arendse health club en benieuwd welk lidmaatschap het beste bij jou past? Neem dan even de tijd om onderstaande 5 vragen te beantwoorden.

    Welk doel wil je bereiken?

    Wanneer wil je je doel hebben bereikt?

    Heb je te maken met chronische aandoeningen?

    Heb je al eerder gefitnest?

    JaNee

    Wat voor cijfer zou je je sportmotivatie geven?

    Jouw gegevens:

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.