Full body training

Full body training… hoe zit het nu precies?

Heb je weinig tijd, maar wil je toch fit worden? Maak dan kennis met full body training! In het fitnesswereldje wordt je doodgegooid met termen over schema’s en trainingsprincipes. Zo ook over dit fenomeen. In deze blog ga ik je iets meer vertellen over deze manier van trainen en zoom ik wat dieper in op de thema’s spiergroepen, tijd/duur en het effect van je training. Enjoy!

Full body training en grote spiergroepen

Als ik zelf train, doe ik bijna altijd een full body training. Vooral omdat je dan de grote spiergroepen traint en je dan de meeste progressie boekt. Even voor de duidelijkheid: de grote spiergroepen zijn benen, buik, rug, borst en je schouders. De reden dat we dit de grote spiergroepen noemen, is omdat deze het grootste deel van het lichaam bedekken. Het voordeel van deze spiergroepen is dat ze relatief lang en vaak achter elkaar kracht kunnen leveren.

Bespaar tijd met full body training

Als je de vijf grote spiergroepen aanpakt en van iedere spiergroep 2 oefeningen doet, bespaar je enorm veel tijd ten opzicht van een normale training. Het gevolg hiervan: je staat binnen 45 minuten weer buiten. Dit is ideaal als je een druk leven hebt en toch je lichaam fit wil houden. Wat ik zelf altijd doe is 3 setjes uitvoeren van een oefening met 12 herhalingen. Als je resultaat wil zien met full body training, adviseer ik je wel om dit minstens drie keer per week te doen.

Full body training… wat levert het precies op?

Nu we het toch over resultaat hebben… wat levert full body training nu precies op? Een full body schema is perfect als je wilt afvallen of fitter worden. Maar het meeste effect zul je misschien wel gedurende de dag merken. Je raakt niet meer snel buiten adem, hebt meer energie, je kunt je beter concentreren, hebt minder last van stress en je slaapt beter. Na een week of 2-3 merk je dat je aanzienlijk sterker wordt, waardoor je een beter zelfbeeld krijgt. Dit zorgt voor zelfverzekerdheid waardoor je lekkerder in je vel zit.

Ben jij ook zo iemand die altijd druk bezig is en daardoor maar weinig tijd heeft om te sporten? Daar komt met een full body schema verandering in. Stap gerust op mij een of van mijn collega’s af, dan zorgen wij voor een full body schema dat voldoet aan jouw wensen!