fitness

Full Body vs. Splitschema

Een lastige vraag die veel voorkomt in de sportschool: Full Body training vs. Splitschema. Niet gek want dit kan nog weleens lastig zijn. Ten eerste, wat is het verschil tussen deze twee. Een Full Body schema is een schema waarbij je het hele lichaam traint in één training. Bij een Splitschema daarentegen train je niet heel het lichaam in één training, maar één of een aantal spiergroepen. Laten we eerst eens kijken welke aspecten belangrijk zijn om deze keuze tussen een Full Body en een Splitschema te maken.

Trainingsfrequentie

Je trainingsfrequentie is misschien wel het belangrijkste om te weten wanneer je voor een schema kiest. Voor maximaal resultaat wil je elke spiergroep namelijk twee keer per week trainen.

Dit betekent wanneer je 1-3 keer per week traint, een Full Body schema het beste is. Als je namelijk met drie keer per week wilt splitsen, haal je het niet om alle spieren te trainen. Spieren moeten namelijk 48-72 uur rusten om te herstellen na een training. Vanaf vier keer per week is dit wel mogelijk. Dan kan je denken aan een bovenlichaam-onderlichaam programma. Hierbij train je bijvoorbeeld op de eerste dag het onderlichaam, dag twee het bovenlichaam en de derde dag rust. Deze cyclus herhaal je bij de vierde dag weer. Zo heb je een hele trainingsweek gevuld.

Je trainingsfrequentie is dus erg belangrijk om te bepalen of jij een Full Body of een Splitschema gaat doen.

Doelstelling

Naast de trainingsfrequentie is je doelstelling ook erg belangrijk om de juiste keuze te maken. Als je een specifiek doel hebt, kan het zijn dat je met twee keer per week trainen kiest voor een Splitschema. Bijvoorbeeld wanneer je naast fitness ook nog een andere sport doet, waarbij je veel je benen traint. Je kunt er dan voor kiezen om juist in de sportschool als doel hebt om je bovenlichaam te versterken. Bekijk daarom welke doelstelling je voor ogen hebt en pas hier het schema op aan.

Conclusie

Kortom, bij de keuze tussen een Full Body vs. Splitschema komt geen winnaar uit. Het programma dat het beste bij jouw wensen en behoefte aansluit, ligt aan de trainingsfrequentie en je persoonlijke doelstelling.

Hulp nodig bij je trainingsschema?

Ben je na het lezen van deze blog gaan twijfelen over je eigen trainingsschema of heb je nog nooit met een vast schema getraind? Spreek dan eens een van onze fitnessinstructeurs aan in de fitness. Zij helpen je graag bij het maken van een trainingsschema op maat!

Vraag hier je try-out aan!

Ben je op zoek naar een health club waar je je thuis voelt, waar je nog echt persoonlijke aandacht krijgt en waar je je doelen behaalt? Maak dan gebruik van onze try-out. Voor slechts € 10,- kun je kennismaken met onze faciliteiten, medewerkers en werkwijze.

Plan via onderstaand contactformulier jouw try-out in en ervaar ons zelf.

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.