Groepslessen

Groepslessen… wel of niet iets voor jou?

Groepslessen zijn niet weg te denken uit onze health clubs. Het is echt een vast onderdeel binnen de clubs geworden en sommige gezichten zie ik al jaren naar dezelfde lessen komen. Natuurlijk zijn er ook mensen die liever individueel trainen en nog nooit aan een groepsles hebben meegedaan. Hoe weet je nu precies of het volgen van groepslessen iets voor jou is? In deze blog zet ik wat voors en tegens tegen elkaar af en hoop ik je te kunnen overtuigen om in de toekomst eens mee te doen met een van onze lessen.

Samen sporten

Het voordeel van een groepsles is dat je nooit alleen bent. Je kunt elkaar motiveren, bewegen op dezelfde muziek en je hebt allemaal hetzelfde doel: het maximale uit je training halen. Wat ook erg leuk is aan groepslessen is dat je andere mensen leert kennen. Zo ken groepjes die al jaren samen naar dezelfde groepslessen komen en elkaar bij Arendse hebben leren kennen. En wat denk je van de vaste spinninggroep die weer iedere week komt spinnen en daarna gezellig een drankje doet.

Voor sommigen kan dit groepsgevoel in het begin een beetje intimiderend overkomen, maar daar moet je je niets van aantrekken. Bedenk maar zo, iedereen die in de zaal staat is hier ooit voor het eerst binnengelopen.

Doorzetten

Het volgen van een groepsles kan voor extra doorzettingsvermogen zorgen. Ik zie sommigen echt afzien tijdens mijn lessen, maar er is altijd wel een sportmaatje dat ze er doorheen sleept. Als je het gevoel hebt dat je aan je max van je kunnen zit, kan je toch nog net dat extra beetje geven. Het geeft je een mentale boost waardoor je je grenzen verlegt.

Laat je inspireren

Een goede groepslesinstructeur zorgt voor inspiratie, moedigt je aan en zorgt ervoor dat de les voorbij vliegt. Zo wordt een groepsles geen verplichting waar je naartoe moet, maar iets waar je echt naar uitkijkt.

Muziek

Goede muziek vind ik misschien wel een van de belangrijkste factoren tijdens een groepsles. Muziek die goed past bij een les werkt extra motiverend waardoor je nog meer uit je training haalt. Daarnaast gebruik ik muziek op een handige manier om oefeningen op uit te voeren. Denk aan boks-combinaties op een harde beat of een rustig nummer tijdens de cooling-down.

Intensiteit en herhalingen

Gemiddeld ligt het aantal herhalingen en de intensiteit tijdens een groepsles een stuk hoger dan tijdens een gemiddelde fitnesstraining. Hierdoor wordt je kracht en uithoudingsvermogen flink verbeterd en train je lekker effectief in een korte tijd. Mensen die bij mij voor het eerst een groepsles meedoen zeggen dan ook vaak dat het een stuk pittiger was dan hun normale training.

Stok achter de deur

Groepslessen staan elke week op het rooster. Vaste tijden, vaste lessen en vaste docenten. Natuurlijk kan er weleens wat wijzigen, maar in grote lijnen is dit altijd hetzelfde. Dus heb jij moeite om jezelf te motiveren om te komen sporten, dan werkt dit perfect!

Naast alle positieve punten die ik heb genoemd over groepslessen, zijn er altijd wat mensen die nogal sceptisch tegenover deze trainingsvorm staan. Zo zouden de lessen bijvoorbeeld eentonig zijn en niet voor genoeg trainingsprikkels zorgen. Aan mij de taak om jouw twijfels weg te halen…

Groepslessen zorgen voor blessures

Er wordt weleens gezegd dat er veel blessures ontstaan tijdens groepslessen omdat oefeningen niet goed worden uitgevoerd. Dit zou liggen aan het feit de lessen te druk zijn en de docent niet voldoende aandacht kan besteden aan de deelnemers.

Dit kan inderdaad het geval zijn, maar niet tijdens onze lessen. Ik let er altijd op dat de les niet te vol zit, en dat er tussendoor tijd is om vragen te stellen. Na de les kun je ook altijd even blijven hangen om extra uitleg over een bepaalde combinatie of techniek te krijgen.

Een moment dat het wel wat drukker is, is tijdens de kwartaallancering. De nieuwste choreo’s worden dan gelanceerd en iedereen wil hier graag bij zijn. Onze oplossing: 2 docenten. Ik sta dan samen met een collega van mij zodat we iedereen voldoende aandacht kunnen geven.

De les is voor iedereen hetzelfde

Een groepsles zou voor iedereen hetzelfde zijn en zou daarom niet bij iedereen voor voldoende trainingsprikkels zorgen. Dit is voor een groot deel waar, de choreo is ook hetzelfde. Wat je wel kunt doen is de groepsles voor jezelf uitdagender maken. Denk aan extra gewicht tijdens Club Power of een hogere weerstand tijdens een spinningles.

Wanneer doe jij een groepsles mee?

Ik hoop dat ik je na het lezen van deze blog heb overtuigd om eens een groepsles mee te doen. Of je nu houdt van krachttraining, fietsen, dansen of juist ontspannen, het kan bij ons allemaal. Is het niet bij mij, dan wel bij een van mijn collega’s. Vraag nu een gratis dagpas aan en kies de les die bij je past.

Tot snel!