Meditatie

Het nut van meditatie; yogadocente Simone legt uit!

Meditatie lijkt tegenwoordig haast in de mode te zijn. Maar wat is mediteren precies en waarom zou je het willen doen? In deze blog leg ik het precies uit.

Mediteren wordt geassocieerd met zweverig zijn, spiritualiteit, yoga en in een oncomfortabele lotushouding zitten. Toch zijn er inmiddels hele nuchtere mensen om en nemen steeds meer mensen een of twee keer, misschien nog vaker, de tijd om “stil” te zijn.

Waarom zou je mediteren?

Mensen die elke dag mediteren ervaren minder stress. Het ontspant lichaam en geest. Over het algemeen geven we onze geest erg weinig rust en worden we continu geprikkeld. Vaak worden we overprikkeld door gesprekken, social media, tv, internet en lezen. Zelden sluiten we ons af voor alle prikkels. Door dat bewust wel te doen, maak je letterlijk ruimte in je hoofd en lukt het beter om belangrijke zaken te onderscheiden van de minder belangrijke zaken.

Daarnaast kom je door meditatie dichter bij jezelf, je eigen kern. Wie ben je eigenlijk? Soms laten we ons leven bepalen door anderen: je baas, je partner, je ouders, je kinderen of je vrienden. Je weet eigenlijk niet meer wat je zelf echt wilt of zelf belangrijk vindt.

Doe regelmatig aan meditatie

Door regelmatig een momentje stil te zijn, de stilte ervaren tussen twee zinnen, de stilte tussen de in- en de uitademing, ga je meer voelen. Wat speelt er op dit moment, welke signalen geeft je lichaam af? Alleen voelen zonder daar meteen weer een oordeel over te hebben of een verhaal bij te verzinnen, dan gaat namelijk het brein weer actief worden.

Eigenlijk geef je het brein rust in een meditatie, net zoals je het lichaam rust gunt na het sporten. Je geeft jezelf rust van de continue stroom van gedachten, maar je blijft wel bij bewustzijn, anders dan in de slaap. Hierdoor komen de emoties meer in balans en helpt regelmatig mediteren zelfs tegen depressies. Er veranderd daadwerkelijk iets in de hersenhelften, beiden hersenhelften worden in balans gebracht, waardoor je dus meer van je capaciteit van het brein gaat benutten. Je concentratie, focus en creativiteit zullen verbeteren.

Beginnen met mediteren

Je hoeft niet meteen een half uur of een uur in een lotus pose te zitten. Begin eens met een paar minuten in een voor jou comfortabele pose (mag ook op een stoel) te zitten. Zorg wel dat je ruggenwervels in de natuurlijke curve zijn (hol), zit dus niet met een bolle rug. Focus je dan volledig op je adem, verder niks. Voel hoe je adem naar binnen stroomt en ook weer vanzelf naar buiten stroomt.

De gedachtestroom vertraagt en misschien wordt het zelfs een paar seconden “stil” in je hoofd. Dat is het. Langzaamaan ga je automatisch de tijd opvoeren. Naarmate je je beter gaat voelen door te mediteren zal je merken dat je jezelf niet meer hoeft te “dwingen” om te gaan zitten en stil te zijn. Zet al je excuses aan de kant en probeer het gewoon!

Groetjes, Simone