kind beter leren zwemmen

Hoe kan ik mijn kind beter leren zwemmen? Kelly legt uit!

De gemiddelde opleidingsduur voor het behalen van het A diploma met reguliere zwemles is 12 tot 15 maanden. Vaak merken wij als zwemdocenten dat ouders dit nogal lang vinden duren en daarom helpen ze graag mee om ervoor te zorgen dat hun kindje beter leert zwemmen. In deze blog geef ik, zwemdocente Kelly, uitleg hoe je als ouder kunt helpen om je kind beter te leren zwemmen.

Het voortraject van zwemles

In het begin van het zwemtraject gaan de kinderen eerst aan de slag met watergewenning en het watervrij worden. Dit noemen wij het voortraject. Deze fase is erg belangrijk bij het leren zwemmen en duurt ongeveer 3 maanden. Kinderen leren in deze fase ervaren wat water doet, ze leren drijven, stuwen op verschillende manieren , draaien in het water, onder water gaan, en hoe ze op verschillende manieren te water kunnen gaan.

Dit is de basis van het leren zwemmen. Wanneer deze elementen niet beheerst worden na het voortraject zul je merken dat het aanleren van de slagen ook wat lastiger wordt. Een kindje moet bijvoorbeeld eerst stabiel en zelfzeker op zijn of haar rug liggen voordat je rugslagen aan kunt leren.

Wat kun je als ouder zelf doen in het voortraject?

Hoe vaker je kindje in het water is, hoe beter het is. Belangrijk in het voortraject is dus op spelende wijs lekker met je kindje te oefenen in het zwembad. Bijvoorbeeld gekke sprongen maken in het water, visjes opduiken (bekijken) op de bodem en op verschillende manieren baantjes zwemmen (als een hondje, als een paardje etc.).

Wat vooral erg goed helpt, is het oefenen van het drijven. Kinderen leren drijven als een zeester door op de rug de armen en benen te spreiden, de buik naar boven te duwen, naar het plafond kijken en de oren onder water te houden. Op de buik doen ze dit juist andersom met het gezicht onder water.

Het aanleren van de zwemslagen

Het aanleren van de zwemslagen gebeurt altijd in stappen. De eerste slag die aan wordt geleerd is altijd op de rug, dit noemen wij ‘schudden benen op de rug ‘ oftewel; rugcrawl beenslag. Erg belangrijk om te weten is dat deze slag pas aangeleerd kan worden wanneer je kindje helemaal stabiel op de rug ligt.

Wanneer deze slag beheerst wordt, gaan we door met de borst en rugcrawl. Vervolgens worden de ‘kikkerbenen’, oftewel enkelvoudige rugslag aangeleerd.

En wanneer deze helemaal beheerst wordt, gaan we door met de schoolslag. De schoolslag is een van de moeilijkste slagen voor kinderen om aan te leren en vaak zie je dus ook dat kinderen hier de meeste moeite mee hebben.

Waarom is de schoolslag voor kinderen zo lastig?

Kinderen zijn in het zwemtraject al wel bekend met 2 dingen tegelijk doen, dat doen ze bijvoorbeeld met de borst- en rugcrawl. De schoolslag is alleen nog een tikkeltje moeilijker. In tegenstelling tot wat veel mensen denken doe je bij de schoolslag niet 2 dingen tegelijk, maar maak je de beenslag net nadat je met de armslag bent begonnen.

Het ritme dat we hierin gebruiken is dan ook ‘appel (armen), kikker (benen), lang’. Als we dit uitleggen aan volwassenen, moeten ze vaak al twee keer nadenken, laat staan hoe lastig dit voor kinderen is. Kinderen leren dit vooral door veel te herhalen en goed op te letten tijdens de zwemles.

Wat kan ik als ouder zelf doen tijdens de aanleerfase van mijn kind?

Als zwemdocent raden wij altijd aan om in de aanleerfase vooral niet zelf teveel te oefenen. De kans dat de slagen dan verkeerd aan worden geleerd is aanwezig. Je kunt het beter aan de zwemdocent overlaten. Wat je kunt doen om dit traject te versnellen is om bijvoorbeeld tijdens de aanleerfase te kiezen voor onze snelcursus i.p.v. reguliere zwemles. Kindjes zwemmen dan 2 uur per week waardoor de gemiddelde opleidingsduur voor diploma A 3 tot 6 maanden is.

Wanneer je kindje moeite heeft met het aanleren van de zwemslagen kan de zwemdocent er ook nog voor kiezen om eens een afspraak te maken met een van onze kinderfysiotherapeuten. Zij oefenen dan een-op-een in het zwembad, wat altijd voor goede resultaten zorgt.

Het verbeteren en conditioneren van de zwemslagen

Wanneer kindjes de zwemslagen onder de knie hebben, is het een kwestie van verbeteren en zorgen dat je kind uiteindelijk zonder drijfmiddelen de slagen kan uitvoeren. Ook hier is het belangrijk om veel te herhalen en de drijfmiddelen af te bouwen. Het drijfmiddel kan per slag verschillen. Vaak kunnen kinderen na een poosje al de borst en rugcrawl en de rugslag zonder drijfmiddelen, maar de schoolslag nog niet.

Wat kun je zelf doen om de slagen te versterken en conditioneren?

In deze fase kun je als ouder weer een handje helpen door zelf te gaan oefenen en lekker baantjes te zwemmen met je kind. Let er wel op dat je dit alleen doet als je van de docent te horen hebt gekregen dat je kind de slagen beheerst. Door zelf te gaan oefenen zul je zien dat je kind met sprongen vooruit gaat.

Verder raden wij altijd aan om voor het afzwemmen een keer in een groot wedstrijdbad te gaan oefenen. Zo komt je kind tijdens het afzwemmen niet ineens voor verrassingen te staan omdat de omgeving anders is.

Bijzondere verrichtingen oefenen

Buiten dat de kinderen de zwemslagen moeten beheersen, zijn er nog een aantal andere zaken belangrijk om waterveilig te worden, en dus een diploma te kunnen halen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan door het duikzijl (bij kinderen bekend als ‘het gat’) zwemmen. Ook dit is een onderdeel wat voor sommige kinderen lastig of spannend is. Dit is iets wat je zelf goed kunt oefenen. Belangrijk hierbij is dat kinderen duiken zodat ze diepte maken om vervolgens onder water door het gat te zwemmen.

Na het lezen van deze blog zie je dus dat er tal van mogelijkheden zijn om je kind te helpen leren zwemmen. Heb je hier nog vragen over of twijfel je aan bepaalde dingen? Stel dan gerust je vraag via onderstaand contactformulier en of vraag het aan je zwemdocent!

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.