Personal trainer

Hoe krijg je een sixpack? Sam legt uit!

Dit is denk een van de meest gestelde vragen die ik krijg van onze fanatieke sporters. “Ik ga vanaf nu 2 maanden lang iedere dag 100 sit-ups doen, dan moet het wel lukken, toch?” Zo simpel is het niet. In deze blog leg ik je uit wat er voor nodig is om die felbegeerde sixpack te krijgen.

Ik ben van mening dat er 3 belangrijke factoren zijn bij het creëren van een platte buik/sixpack. Allereerst moet je voeding in orde zijn. Als je gezond eet zul je vet verbranden in combinatie met gewichtsverlies. De tweede factor is een balans zoeken tussen de juiste buikspieroefeningen in combinatie met je trainingsprogramma voor de rest van de spiergroepen. De laatste is waarschijnlijk de belangrijkste en degene die het meest wordt vergeten: rust! Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen en spieren aan te maken. Hieronder ga ik nog wat dieper in op de verschillende factoren.

Voeding
Een gezond voedingspatroon is de basis van een platte buik. Een ‘sixpack’ wordt namelijk pas goed zichtbaar bij een laag vetpercentage. Het aanmaken van spierweefsel en de energie die je nodig hebt tijdens je training zijn belangrijke elementen die je uit je voeding kan halen.

Voor het aanmaken van spierweefsel na je training heb je gezonde eiwitten nodig. Denk hierbij aan kip, magere kwark of noten (geen pinda’s) die je toe kan voegen aan je voedingsschema.

Koolhydraten heb je nodig voor de energie tijdens je training, zo kan je iedere keer het uiterste eruit halen. Helaas zijn koolhydraten ook echte dikmakers. Let erop dat je niet teveel koolhydraten met een lage voedingswaarde neemt zoals chips of energiedrankjes.

Training
Naast het feit dat je serieus aan de slag moet met voeding zal je ook de buikspieren aan moeten pakken met een goed trainingsschema. De focus ligt daarvoor op oefeningen die ervoor zorgen dat je buikvet slinkt. Om dit voor elkaar te krijgen ga je de grote spiergroepen (Borst, Benen, Rug, Buik en eventueel Schouders) in verhouding trainen. Daarnaast ga je er, samen met je trainer, voor zorgen dat je voor ongeveer 3 dagen in de week een trainingsschema hebt voor je hele buik dat je ernaast doet. Wat belangrijk is om te weten is dat je niet meer buikspieroefeningen dan 3 per dag moet doen.

Je wordt op internet doodgegooid met termen als “sixpack in een week” of “platte buik in een paar dagen”. Luister hier absoluut niet naar, zo werkt het niet. Focus op je lange termijn doelstelling en geef vooral niet op als je na 3 weken te weinig resultaat ziet. Het belangrijkste is dat als je sixpack eenmaal zichtbaar is, dat het veel makkelijker wordt om deze te behouden voor een langere periode.

Sixpack training

Rust
Tijdens je training, maar vooral ook na je training is rust zeer belangrijk. Bij krachttraining ‘beschadig’ je namelijk de spiervezels van je buikspieren. Door vervolgens voldoende rust te nemen creëer je het zogenaamde supercompensatie principe. Dit houdt in dat je lichaam zich na een training niet alleen herstelt naar het niveau ‘oude’ prestatieniveau, maar dat de spiervezels net iets dikker en sterker worden dan ze voorheen waren. Je lichaam is namelijk zo ontworpen dat het niet wilt dat er in de toekomst weer ‘beschadigingen’ in de spiervezels optreden. Het uiteindelijke gevolg van supercompensatie is dat de buikspieren over een bepaalde periode sterker en gespierder worden.

Wil je zelf een sixpack?

In veel gevallen weet ik hier eigenlijk al het antwoord op, natuurlijk wil je dat! De vraag is, ben je er ook bereid voor om te werken? Als dat het geval is maak ik graag een afspraak met je om een trainingsschema op te stellen. Heb je hier interesse in? Laat dan onderstaand je gegevens achter en ik (of een van mijn collega’s) neem zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ben je lid bij ons?

JaNee

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.