Sporten koud weer

Koud weer? Sporten houdt je gezond!

Sporten tijdens de koude maanden houdt het moraal hoog! Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je lichaam weer helemaal goed doorbloed en warm is, en juist in de herfst en winter heb je hier behoefte aan. Waar sporten met koud weer allemaal nog meer goed voor is, lees je in deze blog.

Voorkom een herfst/winterdip
Heb jij ook zo’n hekel aan koude en donkere dagen en merk je dat je humeur hieronder leidt? Dan is het sowieso een goed idee om te gaan sporten. Met lichaamsbeweging maakt je lichaam namelijk endorfine aan. Deze stof geeft je een goed gevoel en maakt een einde aan die depressies en slechte humeuren.

Het geeft meer energie dan het kost
Ja, het is echt zo! Natuurlijk is het verleidelijk om lekker bij de verwarming te blijven zitten, maar hier word je alleen maar luier van, met als gevolg dat je ook steeds minder zin hebt om te gaan sporten. Zet door, want sporten levert uiteindelijk meer energie op dan de inspanning zelf.

Je eet anders als het koud is
Snert, boerenkool en stamppot… net iets anders dan die frisse zomerse salades van een paar maanden terug. Allemaal erg lekker maar deze maaltijden bevatten ook een hoop meer calorieën. Als je dan ook nog eens binnen blijft zitten zonder al teveel lichaamsbeweging, tikt het allemaal nog iets harder aan. Des te meer reden om van die bank af te komen en te gaan sporten! Sporten is bijna een must in de koude maanden, en zeker met de feestdagen op komst kun je er zelf voor zorgen dat je niet onnodig veel aankomt.

Een aantal motivatietips

• Train samen en maak trainingsafspraken met elkaar. Door een vaste afspraak ben je minder snel geneigd om af te zeggen en bovendien sleep je elkaar er tijdens het sporten gemakkelijker doorheen.
• Denk niet langer na over je motivatie. Doe het gewoon!
• Denk na over hoe je jezelf voelt ná het sporten. Denk aan de beloningen: het plezier in het bewegen. De endorfine die loskomt, de energie die je krijgt, de stress die je kwijtraakt.
• Wees je er ook bewust van hoe je je voelt als je niet bent gaan sporten: futloos, misschien zelfs een vorm van spijt? Om jezelf te motiveren is het vermijden van spijt wanneer je het niet hebt gedaan vaak een grotere drijfveer dan jezelf belonen. Zet dit op een positieve manier in voor jezelf!
• Focus tijdens het sporten bewust op je gezondheid. Bedenk dat wat je doet goed is voor je lichaam en geest. Mat jezelf niet af, geniet van het actieve gevoel in je spieren.
• Wees na het sporten trots op jezelf en gun jezelf het goede gevoel. Dit legt de basis voor de volgende training.

Ben jij al voldoende in beweging?
Wil jij de herfst en winter fit doorkomen, maar weet je niet zeker of fitness helemaal bij je past? Doe dan eens onze gratis lidmaatschapstest! Je krijgt dan een persoonlijk advies op maat.

Doe hier de gratis lidmaatschapstest>>