Frisdrank

Light frisdrank, suikervrij of vruchtensap?

Drinken is een dagelijkse levensbehoefte, en met een richtlijn van 1,5 liter per dag kom je een heel eind om te zorgen dat je voldoet aan deze behoefte. Maar wat moet je nu precies drinken? In deze blog kom je achter de waarheid van verschillende soorten drank zoals suikervrije frisdrank, light en vruchtensappen.

Wat is verstandig om te drinken?
Het beste om te drinken is water, thee en koffie (zonder suiker natuurlijk). Dat je dik wordt van suikerhoudende dranken zoals frisdrank en limonade, dat weet iedereen wel. Maar hoe zit het dan met suikervrije dranken, light en vruchtensap?

Vruchtensappen
Het klinkt zo gezond: vers sap, slowjuicers of vruchtensap uit een mooi kleurrijk pak met verschillende soorten fruit erin. Maar wist je dat zowel vers sap, als sap uit een pak, evenveel suiker en calorieën bevatten als frisdrank?!

En misschien herken je dit ook wel… dat je na het drinken van een glas vruchtensap geen vol gevoel hebt terwijl er toch zo 3 stukken fruit in zitten. Je kunt dus beter de vrucht eten, dan komen er ook vezels binnen waardoor je lichaam harder moet werken om het voedsel af te breken.

Het uiterlijk van een pak vruchtensap is ook vaak misleidend, kijk maar eens op het etiket als je een pak in huis hebt. Je ziet dan het ingrediënt met het grootste percentage vooraan staan, en dit klopt meestal niet met die passievrucht of acai-bessen voor op het pak.

(Light) en suikervrije frisdrank
Light frisdranken zijn gezoet met zoetstoffen, dit zijn stoffen die ter vervanging van suiker in dranken of voedsel gebruikt worden. Omdat het effect van deze zoetstof zo sterk is, kan met een hele kleine hoeveelheid de zoete smaak van suiker worden vervangen zonder, of door een hele kleine hoeveelheid calorieën.

Drink je light frisdrank met zoetstof, dan is dit niet schadelijk bij normaal gebruik. De aanvaardbare dagelijkse inname zoetstof is namelijk 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Dat komt overeen met wel zeventien glazen cola light per dag!

Hoewel er dus nog geen aanwijzingen zijn dat dranken met kunstmatige zoetstoffen zoals Aspartaam of Stevia dik maken, adviseer ik altijd te kiezen voor drinken zonder (kunstmatige)zoetstoffen.

Maar hoe zit het dan met afvallen en light frisdranken?
Afvallen gaat uiteindelijk over energiebalans. Als je een glas cola drinkt zit je op meer dan honderd calorieën. Drink je light drank, dan zit je op 0 calorieën. Dit is dan ook een van de makkelijkste dingen die je kunt doen om af te vallen.

Er wordt wel gezegd dat je lichaam door de zoetstoffen wordt gefopt en dat je daardoor juist meer honger krijgt van light-frisdrank, echter is hier geen aanwijzing voor gevonden. Ook lijken de hersenen niet op dezelfde manier te reageren op zoetstoffen als op suiker. We zien dat je na het drinken van light-frisdrank later op de dag wel iets meer calorieën inneemt dan na frisdrank met suiker, maar dit is vergelijkbaar met het drinken van water. Het is dus niet waarschijnlijk dat je van zoetstoffen in light-frisdrank juist honger krijgt.

Goed om te weten
Het effect wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je hersenen denken dat er iets zoets binnenkomt. Je lichaam wil dit verwerken maar er is niets te verwerken omdat je geen calorieën binnen hebt gekregen. Er kan dus sprake zijn van een verstoorde energiebalans. Je lichaam kan je dan het gevoel geven dat het suikers nodig heeft, en dan is het aan jou om daar weerstand tegen te bieden.

Wat ook goed om te weten is dat zowel light-frisdrank als suikerrijke frisdrank het tandglazuur aantast door de zuren die erin zitten.

Dus water, thee en koffie zonder suiker blijven de beste optie. Er zitten geen calorieën in en ze tasten het tandglazuur niet aan. Andere alternatieven voor suikervrije drankjes zijn water met citroen, munt, basilicum, gember, komkommer en zelfgemaakte ijsthee. Varieer en probeer!

Groetjes, Marjolein
Diëtiste Arendse health club