Mini bands; wat zijn het en wat kun je ermee?

Mini bands, of weerstandsbanden… je ziet ze steeds meer op internet, social media en in de sportschool. Hoe kun je deze banden in je training mee nemen en is het fijn om hier mee te sporten? Voor welke oefeningen kan je de mini-bands gebruiken en welke aandachtsgebieden worden aangesproken. In deze blog leg ik het je precies uit!

Mini bands, wat zijn dat nou eigenlijk?
De mini band is een ideaal middel om zowel het onderlichaam als het bovenlichaam mee te trainen. De mini band is een soort rubberen band die je om je benen of armen heen doet. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de schouders, armen, rug en benen trainen zonder dat je met zware gewichten moet gaan sjouwen. Ze geven je bodyweight-trainingen net een extra dimensie.

Wat zijn de voordelen van de mini bands?
Het trainen met de mini band zorgt voor een constante spanning op de spier, waardoor het trainen van de spier efficiënter is. Je kunt ze gemakkelijk thuis gebruiken en daarnaast zorg je voor extra coördinatie en flexibiliteit. Mini bands kun je gebruiken om zwaarder of juist lichter te trainen, ter vervanging van halters of gewichten. De mini bands zijn er in verschillende weerstanden.

Oefeningen met de mini bands
Je hebt echt ontzettend veel mogelijkheden met mini bands. Hieronder vind je een aantal oefeningen voor zowel het onder- als het bovenlichaam.

Squat
1. Plaats de mini band boven je knie en plaats je voeten op heupbreedte, zodat de band op spanning komt. 2. Houd je rug neutraal, span je core aan en zak tot de bovenbenen horizontaal zijn, waarbij je de armen voorwaarts omhoog heft. 3. Zorg gedurende de hele beweging dat de knieën recht naar voren wijzen.

Squat

Straight leg side walk
1. Plaats de mini band boven je knie en plaats je voeten op heupbreedte, waarbij je benen gestrekt zijn en je tenen naar voren wijzen. 2. Loop met kleine stapjes zijwaarts, waarbij je bij elke stap je armen mee beweegt. 3. Stap eerst met het buitenste been opzij en stap vervolgens met het binnenste been terug naar heupbreedte. 4. Loop ook weer met kleine stapjes zijwaarts terug naar de begin positie. 5. Houd gedurende de hele beweging de mini band op spanning.

Side walk oefening

Bruggetje
1. Plaats de mini band boven je knie en ga met je rug op de grond liggen. 2. Houd je rug neutraal en plaats je voeten plat op de grond. 3. Plaats je armen op de grond en til je heup op. 4. Houd gedurende de hele beweging de mini band op spanning.

Bruggetje mini band

Exorotatie schouderbladen
1. Pak de mini band vast en plaats je handen voor de navel. 2. Houd je ellebogen 90 graden gebogen en draai je armen naar achter. 3. Trek vervolgens je schouderbladen naar elkaar toe. 4. Houd gedurende de hele beweging je rug recht.

Exorotatie mini bands

Biceps curl
1. Pak de mini band vast en ga rechtop staan. 2. Houd je ene hand voor de heup en buig je andere elleboog, met de hand naar de schouder. 3. Fixeer gedurende de hele beweging beide ellebogen.

Biceps mini bands

Triceps extension
1. Pak de mini band vast alsof je je rug afdroogt met een handdoek 2. Houd je ene hand gefixeerd achter je rug en strek de andere arm uit tot bijna gestrekt.

Triceps extension