spinning

Zes redenen om eens een spinning les mee te doen!

Een ruimte vol met hypermoderne spinningbikes, waar leuke, harde en opzwepende muziek wordt gedraaid. Heb jij het al geraden? Deze blog gaat namelijk over spinning. Een les vol fietsplezier waarbij je fietst op je eigen niveau. Maar waar is spinning nou eigenlijk goed voor? En waarom zou jij het eens moeten proberen? Wij geven je een aantal redenen om deze week nog een keer een spinning les bij ons mee te doen!

Redenen om eens een spinning les mee te doen

Spinning is goed voor een sterk hart, het vergroten van je longinhoud, een goede bloedsomloop en soepele spieren. Met deze groepsles bouw je een enorm uithoudingsvermogen op. Wie er eenmaal mee begint, is vaak niet meer te stoppen.

Calorieën verbranden met spinning

Voor veel mensen is de reden om spinning vaak hetzelfde, namelijk calorieën verbranden. Het verbranden van calorieën staat vaak gelijk aan afvallen. Tijdens een les spinning verbranden de meeste deelnemers tussen de 400 en 700 calorieën per les.

Conditie opbouwen

Spinning is een goede manier om snel conditie op te bouwen. Doordat je de sport op je eigen tempo kunt doen, kun je de voortgang en je persoonlijke progressie eenvoudig meten. Daar waar je met wielrennen in een groepje vaak met z’n allen één tempo probeert vast te houden, is het bij spinning niet erg wanneer jij iets minder hard trapt dan je buurman. Ons advies is dan ook: begin rustig en bouw langzaam het tempo op. Je zult zien dat je snel progressie maakt.

Weinig belasting op je gewrichten

In tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen, is spinning een stuk beter voor je knieën en voeten. Je gewrichten worden minder belast, terwijl je dezelfde inspanning kunt leveren. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor het gebruiken van een reguliere hometrainer of andere vorm van fietsen.

Krijg gespierde benen en billen door spinning

Naast dat je je conditie verbetert, versterk je ook de spieren in je bovenbenen, billen, buik, rug en zelfs armen! De houding die je aanneemt op de fiets, forceert je om al deze spieren te gebruiken, waardoor spinning dus aardig in de buurt komt van een full body workout!

Spinning is goed voor je hart, longen en bloedvaten

Met het fietsen versterk je niet alleen je beenspieren, maar werk je ook aan je hart en bloedvaten. Daarnaast vergroot je de longinhoud, waardoor je zuurstofinname groter zal worden en alsof het nog niet genoeg is, verlaag je ook nog een je cholesterol!

Maak nieuwe (sport)vrienden
Spinning doe je in een zaal met meerdere deelnemers. Het zal zelden voorkomen dat je alleen in de les zit. Doordat je pijn en leed, gecombineerd met plezier deelt met je mede fietsers, ontstaat er al snel een band. Het is dus niet gek dat je mede sporters al snel weten op welke avonden jij spinning volgt, de sportschool in duikt of gezellig een avondje thuis op bank ploft!

Kortom, spinning heeft vele voordelen. Je fietst altijd op je eigen niveau en iedereen kan meedoen aan deze les, de ervaring is voor iedereen even intensief.