Afvallen na corona

Afvallen na corona: de gouden tips!

Bijna de helft van de mensen is dikker geworden sinds de corona quarantaine. Uit onderzoek van Happy Weight blijkt dat vooral mannen het zwaar hebben. De belangrijkste oorzaak: we snoepen wat af. Om ervoor te zorgen dat deze coronakilo’s er weer zo snel mogelijk af komen, zet ik een aantal handige tips op een rijtje.

Tegenwoordig staat er zoveel informatie online omtrent afvallen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Toen ik zelf nog niet begonnen was aan mijn studie Voeding en Diëtetiek vond ik dit erg vervelend en wist ik niet waar ik moest. Sinds ik me ben gaan verdiepen in gezonde voeding, ben ik zelf 10 kilo afgevallen en ik deel graag de gouden tip voor succes met jullie.

De theorie van afvallen na corona

De theorie van afvallen is eigenlijk niet moeilijk. Als je meer energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, dan blijft er energie over. Dit overschot slaat je lichaam op als vet. Als je daarentegen dus minder eet dan je verbruikt, zul je gewicht verliezen en dus afvallen. De energiebalans is en blijft dus leidend in je afvalproces op uitzonderingen zoals bepaalde ziektes na.

Afvallen na corona in de praktijk

Afvallen blijkt in de praktijk echter een stuk lastiger dan de theorie. Je wordt namelijk heel de dag geconfronteerd met ongezonde voeding. Denk aan tv commercials, reclameboodschappen in de supermarkt, social media… ga zo maar door. Gelukkig kun je met een aantal simpele aanpassingen in je leefstijl je energiebalans onder controle krijgen en zo gewicht verliezen.

Tips voor de juiste energiebalans

• Eet minimaal 200-250 gram groenten per dag. Groenten hebben weinig calorieën, maar zitten bomvol gezonde voedingsstoffen;
• Eet maximaal 2-3 stuks fruit per dag. Fruit is een gezond tussendoortje maar zit helaas wel vol met suikers, dus neem hier niet te veel van;
• Drink minimaal 1,5-2 liter water per dag. Water zorgt voor de opname van voedingsstoffen en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen;
• Maak gebruik van volkorenproducten. Deze zitten vol met vezels, waardoor je langer verzadigd blijft en minder snel iets extra’s te eten neemt;
• Schrijf op wat je eet. Zo word je bewust van wat je onbewust in je mond stopt;
• Varieer met verschillende producten. Zo wordt je dieet niet saai en houd je het dieet op lange termijn vol wat voor goede resultaten zorgt.

De laatste tip die ik je mee wil geven is: durf om hulp te vragen. Zelf heb ik ook hulp gevraagd om mijn kennis te vergroten omtrent voeding, beweging en mindset. Tot op heden heb ik hier nog steeds erg veel profijt van omdat kennis een hulpmiddel is waar je op lange termijn erg veel baat bij hebt. Dus wil je serieus aan de slag met afvallen? Maak dan eens een afspraak met mij of een van mijn collega diëtistes. Samen gaan we op zoek naar de sleutel tot succes!

Ben je lid bij ons?

JaNee

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.