motivatie fitness

Tips voor meer fitnessmotivatie

Motivatie tijdens het afvallen of fitnessen kan lastig op te brengen zijn. Hieronder hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet voor meer fitness motivatie. Lees ze en knallen maar!

Tips voor meer motivatie

De meeste sporters vinden het fijn om zich op een bepaald doel te richten. Het stellen van doelen is belangrijk om je motivatie te behouden. Als je doelen stelt en dit voor jezelf opschrijft heb je een concrete afspraak met jezelf gemaakt. Concreet opgestelde doelen, dienen als een soort kompas dat je richting geeft waarmee je jezelf kan controleren of je op de goede weg bent. Hiermee kan je het gedrag tijdig bijsturen. Door het stellen van doelen maak je het proces meetbaar waardoor je ook kleine vorderingen gaat waarderen. Als gevolg hiervan krijg je op meerdere momenten bevestiging dat je op de juiste weg bent.

Motivatietechnieken

Er bestaan een aantal technieken voor het stellen van doelen:
1. De belangrijkste tip om gemotiveerd te blijven is om een activiteit te doen die je leuk vindt en blijft boeien. Hierdoor zal je het langer blijven volhouden en verlies je bijvoorbeeld die overtollige kilo’s zonder dat je het door hebt. Kies voor fitness, of juiste voor bepaalde groepslessen of een combinatie hiervan.
2. Bedenk wat je wilt bereiken: bijvoorbeeld afvallen, spiermassa, krachttoename.
3. Kies maximaal drie doelstellingen die op dit moment jouw prioriteit hebben. Bijvoorbeeld meer spieropbouw of afvallen. Als je te veel doelstellingen kiest kan het mogelijk zijn dat je gefrustreerd raakt omdat je deze doelen niet bereikt.
4. Schrijf voor jezelf op waarom deze doelstellingen belangrijk zijn.
5. Maak doelen meetbaar en concreet: bijvoorbeeld hoeveel je wilt afvallen (bijvoorbeeld twee kilo?), binnen hoeveel maanden? Hoe ga je dit bereiken?
6. Wat zijn je hulpbronnen? Schrijf ze op. Voorbeelden zijn vrienden, veel tijd, werkvermogen.
7. Maak een stapsgewijs plan met een bepaalde tijdsperiode. Stel samen met onze instructeurs een planning op, waarmee je concreet voor ogen hebt wat je doelen zijn.
8. Zet dit lijstje in je telefoon of op een plek waar je geregeld komt.
9. Plan de eerste trainingen in je agenda: liefst op standaardmomenten elke week.
10. Plan evaluatiemomenten in: en natuurlijk helpen wij je graag hierbij!

Check welk doel het beste bij jou past!

Onze fitnessinstructeurs helpen je graag met het bepalen en vaststellen van je doel! Spreek ze eens aan in de fitness of na jouw groepsles voor hulp. Ben je nog geen lid bij Arendse health club en benieuwd welk lidmaatschap het beste bij jou past? Neem dan even de tijd om onderstaande 5 vragen te beantwoorden.

    Welk doel wil je bereiken?

    Wanneer wil je je doel hebben bereikt?

    Heb je te maken met chronische aandoeningen?

    Heb je al eerder gefitnest?

    JaNee

    Wat voor cijfer zou je je sportmotivatie geven?

    Jouw gegevens:

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.