Buiten sporten

Waarom buiten sporten goed is voor je lichaam en geest

Naast het feit dat velen dit gewoon lekker vinden, is het ook nog eens erg gezond!

Er zijn genoeg mensen die hardlopen in de sportschool. Lekker je oortjes in en soms je blik gericht op het tv-scherm. Een goede manier om calorieën te verbranden en om je conditie op peil te houden. Toch kiezen veel mensen ervoor om met lekker weer buiten te sporten. En wat blijkt, naast het feit dat velen dit gewoon lekker vinden, is het ook nog eens erg gezond!

Er bestaan logische, bekende verklaringen voor het gezondheidseffect van sporten in een natuurlijke omgeving. Zo vang je buiten zonlicht en daglicht, wat de productie van vitamine D aanwakkert. Dat zorgt ervoor dat je beter beschermd bent tegen onder andere kanker, depressies en botontkalking.

Daglicht zorgt er ook voor dat je biologische klok goed wordt afgesteld. Hierdoor wordt de hormoonhuishouding en het slaap- en eetpatroon beter gereguleerd. Buiten sporten schijnt zelfs longklachten te verminderen door de schone lucht in de buurt van planten en bomen.

 

De behoefte om te bewegen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen meer behoefte hebben om te bewegen als er ‘groen’ in de buurt is. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je eenmaal in een ‘groene omgeving’ bent, je dan wordt uitgenodigd om langer te bewegen dan binnen.

En dat is niet het enige. De ogen kunnen in een natuurlijke omgeving meer ronddwalen, waardoor meer afwisseling optreedt tussen ver en nabij kijken, wat de oogspieren traint. Zelfs simpelweg het zien van bomen en de kleur groen, dus zonder te sporten, heeft een stressverlagende werking op het brein.