slaap en spiergroei

Wat is de invloed van slaap op je spiergroei?

Wist je dat een goede nachtrust van essentieel belang is op je prestatievermogen? Het is het toppunt van ontspannen. Maar wat zijn de gevolgen voor van slaaptekort op je training?

Slaap en herstel
Het klinkt logisch dat slaap een belangrijke rol speelt in het herstel na fysieke activiteit. Maar hoe zit dat precies? Een slaapcyclus bestaat uit vijf fases en duurt ongeveer 90 minuten. Elke nacht doorloop je meerdere slaapcycli. Zo’n cyclus bestaat uit lichte slaap (fase 1 en 2), diepe slaap (fase 3 en 4) en REM-slaap (fase 5). REM staat voor rapid eye movement, omdat in deze fase de ogen heel snelle bewegingen maken.

Tijdens slaapfase 3 en 4, de diepe slaap, vindt het fysieke herstel voornamelijk plaats. Wanneer je te kort slaapt of heel onrustig slaapt, heb je minder diepe slaap. Het logische gevolg is dat je lichaam minder goed herstelt van fysieke inspanningen.

Ieder mens heeft een circadiaan ritme. Dit is je biologische klok die onder andere beïnvloedt wanneer je moe wordt. Op welk tijdstip dit is, verschilt per persoon. Voor sommigen is dit al om 21:00, maar het kan ook pas om 01:30 zijn of ergens daartussenin. Wanneer je niet op de tijd gaat slapen die je lichaam aangeeft en de slaap onderdrukt, bijvoorbeeld door cafeïne of fel licht, mis je slaap. En juist in die eerste uren van de nacht heb je de meeste diepe slaap.

De gevolgen van slaaptekort op je training
Je herstelt dus niet optimaal als je te weinig slaapt of te laat gaat slapen. Dit heeft invloed op je training. Er zijn ontzettend veel onderzoeken gedaan die de invloed van slaaptekort op prestatie laten zien. Wanneer je bijvoorbeeld minder dan 6 uur slaapt, zijn je spieren sneller vermoeid, heb je minder uithoudingsvermogen en kan je minder kracht leveren. Gebrek aan slaap gedurende een seizoen is bij topsporters ook een goede voorspeller gebleken van blessures. Het is dan ook niet voor niets dat veel absolute topsporters zweren bij genoeg slaap.

Acht uur slapen als gouden standaard?
Het meest gehoorde advies is dat je acht uur moet slapen. Dit is een gemiddelde. Bijna alle volwassenen hebben tussen de zeven en negen uur slaap nodig.
“Ik heb genoeg aan zes uur slaap”, hoor je wel eens. Het kan zo zijn dat je net de uitzondering bent die daar genoeg aan heeft, maar die kans is ontzettend klein. Waarschijnlijk heb je niet door wat de gevolgen zijn van je korte nachtrust. Wanneer aan mensen met een slaapgebrek in onderzoeken wordt gevraagd hoe dit hun leven beïnvloedt, onderschatten ze structureel de negatieve gevolgen.

Leefstijlbegeleiding van A tot Z

Onze leefstijlcoach helpt je bij het aanpassen van je leefstijl, waaronder je ontspanning en slaap. Onze leefstijlcoach kijkt naar het totale plaatje en zoekt tijdens coaching gesprekken samen de oplossing die het beste bij jou past.
Heb jij vragen voor onze leefstijlcoach? Laat dan jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

    Ben je lid bij ons?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.