Goede voornemens volhouden

Zo hou je je goede voornemens wél vol

Het nieuwe jaar is net begonnen en iedereen zit weer vol met goede voornemens. Vol goede moed beginnen veel mensen gezonder te eten en meer te bewegen. Maar wat komt er nu echt terecht van al die goede voornemens? In deze blog geven we je een aantal tips die ervoor zorgen dat je het dit jaar wél volhoudt.

Leg de lat niet te hoog
Veel mensen zijn geneigd om op 1 of 2 januari hun leefstijl drastisch om te gooien: gezonder eten, stoppen met roken/alcohol en 3 keer per week sporten. Het liefste willen we ook nog dat dit allemaal binnen een week lukt. Maar wees realistisch en begin met kleine doelen. Ben je na lange tijd weer gestart met fitness, maak dan een afspraak met een van onze beweegcoaches om een trainingsschema op te stellen. Stel je doelen op en maak een planning zodat je je hieraan houdt.

Een aantal tips om het sporten vol te houden:

– Kies een vaste sportavond (liever 2). Dit maak het makkelijker om andere zaken af te zeggen, echt waar.
– Doe eens een keer wat anders. Misschien vind je krachttraining wel veel leuker dan je dacht of ben je gek op functioneel trainen.
– Maak je sportdoelen op korte en lange termijn concreet. Het is belangrijk om te weten waarvoor je gaat sporten.
– Beloon jezelf als je je doelen haalt!
– Sport samen. Heb je even geen zin vandaag, dan is je trainingsmaatje er voor je om je te motiveren om toch te gaan.
– Pak je sporttas alvast in en zet deze klaar in de gang of in je auto.
– Hang je goede voornemens op de koelkast en betrek je partner erbij.

Stel prioriteiten
Het is belangrijk dat je prioriteiten stelt. Goede voornemens mislukken namelijk vaak omdat mensen niet consequent zijn. Maak afspraken en noteer ze voor jezelf, hierdoor zal je ze minder snel verschuiven. Je nieuwe (goede) voornemens moeten echt onderdeel van je dagelijkse leven worden. Maak bijvoorbeeld extra tijd vrij om (gezonde) boodschappen te doen en te sporten. Ook belangrijk om in je achterhoofd te houden: blijf jezelf afvragen waarom je bent gestart.

De balans tussen bewegen en voeding
Het is een grote stap om tegelijkertijd te beginnen met diëten én bewegen. Daarom is het verstandig om een goede balans te vinden tussen je voeding en beweegpatroon. Want het heeft weinig zin om alleen maar de helft van je calorieën te schrappen en niet te bewegen.

Kijk niet teveel naar de weegschaal
Je kent het vast wel… je bent nog geen week bezig met je goede voornemens en je kunt nu al niet wachten om resultaat te zien. Probeer toch in het begin zoveel mogelijk bij de weegschaal vandaan te blijven. De weegschaal zal je in het begin een vertekend beeld geven van je gewicht. Zo zagen we laatst nog een deelnemer van het ‘Nederland in Beweging’ traject die na 2 weken nauwelijks was afgevallen. Wat bleek nu, ze was al wel zeven centimeter kwijt in omtrek. Doordat ze meer spiermassa had opgebouwd was het helemaal niet zo gek dat ze niet heel veel was afgevallen. Als je toch wilt weten of je op de goede weg bent, let dan op hoe je kleren zitten. Een broek die niet meer strak om je billen of buik zit, is ook een goede indicatie.

Neem de tijd
Een veelgemaakte fout is dat mensen vaak te snel hun doelen willen behalen en juist daar gaat het fout. Neem de tijd om bijvoorbeeld in het sportritme te komen en overhaast niet. Het duurt nu eenmaal een langere tijd om van een voornemen een gewoonte te maken. Neem hiervoor de tijd en je zult zien dat je ook veel minder snel terugvalt omdat je goede voornemen een gewoonte is geworden. Blijf dus volhouden en neem de tijd om je ongewenste gewoontes te veranderen in gewenste gewoontes.

Zorg ook voor ontspanning
Vergeet niet om tijd voor jezelf te nemen. Zonder ontspanning heb je geen focus en dan lukt het ook niet om je doelen te behalen. Zeker als je wilt afvallen is het belangrijk om voldoende te ontspannen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een lesje Club Yoga? Dan kun je even een uurtje je gedachten helemaal uitschakelen en focussen op jezelf.

Wat is jouw goede voornemen?
Meer bewegen, sterker worden, stoppen met roken, afvallen? Wij hebben alle specialisaties in huis die ervoor zorgen dat je dit jaar wél je goede voornemens volhoudt. Dus waar wacht je nog op?