Gezonde tips zomer

Zomertips van Anna: Genieten zonder je doelen uit het oog te verliezen

Ben je net lekker bezig met sporten en voeding, komt de zomer er weer aan. Terrassen, vakantie, lekker uit eten… Supergezellig natuurlijk allemaal, maar let er wel op dat je je niet helemaal laat gaan en al het harde werken van afgelopen maanden voor niets is geweest. Om ervoor te zorgen dat je toch verantwoord de zomer doorkomt, zet ik wat tips voor je op een rijtje. Veel leesplezier!

Tip 1: Eet voldoende groente en fruit
Experimenteer zoveel mogelijk met verschillende soorten groente en fruit, want elke soort heeft weer een unieke samenstelling van voedingsstoffen en het is natuurlijk altijd leuk om je smaakpapillen te prikkelen met iets nieuws. Groente en fruit leveren relatief weinig energie, dus het is slim om ze als tussendoortje en als onderdeel van je maaltijden te gebruiken. Blijf je lekker thuis deze zomer? Geen probleem, want ook in ons kikkerlandje is er genoeg te proeven. Het is bijvoorbeeld weer de tijd van echt seizoensfruit als kersen, frambozen en aardbeien. Heerlijk zoet en super gezond!

Tip 2: Drink voldoende water
Water is de beste dorstlesser die er bestaat, we bestaan voor ruim 2/3 uit water en daarom is het ook een eerste levensbehoefte. Zeker in de zomer als je leuke dingen aan het doen bent, kun je weleens vergeten om genoeg te drinken. Neem daarom altijd een flesje water mee als je ergens naartoe gaat of zet een timer op je telefoon zodat je het zeker niet vergeet.

Drink in ieder geval 8 glazen water per dag, en als het erg warm is kun je dat gerust verhogen tot wel het dubbele of meer. Drink ook genoeg als je sport. Door het zweten verlies je namelijk veel mineralen (zouten) en die moeten weer aangevuld worden. Doe je dit niet, dan kun je je flink beroerd voelen.

Tip 3: Eet vaker vis
Ga je op vakantie naar een zonbestemming met zee? Maak dan gebruik van het aanbod van alle restaurants waar je lekker vis kunt eten. Dit is niet alleen heel erg lekker, maar vis zit ook nog eens vol eiwitten en goede vetten.

Tip 4: Ga bewust om met een wijntje of biertje
Een handige tip om bewust om te gaan met alcoholische dranken: gebruik je linkerhand als je rechtshandig bent (en andersom). Dit zorgt er op zichzelf al voor dat je bewuster bent van wat je drinkt. Neem ook bij elk glas wijn of bier een groot glas water. Dit zorgt ervoor dat je minder snel drinkt, dat je sneller vol zit (en dus minder hapjes zult eten), dat je niet uitdroogt (want alcohol en hitte zorgen voor uitdroging) en dat je minder alcohol drinkt.

Dat is een voordeel op zich, want na gemiddeld 2 drankjes valt er een deel van je grenzen weg en is de kans om ‘toch maar dat extra grote ijsje te nemen’ zeer aanwezig, terwijl je met jezelf had afgesproken een normaal ijsje te nemen en daar heel erg bewust van te genieten.

Tip 5: Kom in actie
Ga zoveel mogelijk lekker wandelen, fietsen, zwemmen, dansen of wat voor vorm van beweging je ook fijn vindt. Probeer in ieder geval een half uurtje per dag iets te doen, want inspanning geeft ontspanning, verbetert je conditie, verhoogt je vetverbranding en verbeter je immuunsysteem.

Anna diëtisteTip 6: Neem de tijd om lekker te koken
Misschien ga je op een all-inclusive vakantie waarbij je niet eens bij een keuken in de buurt komt, maar als je de beschikking hebt over een keuken of barbecue kun je in de vakantie lekker aan de slag met allerlei leuke recepten. Als je koken al leuk vindt is dit de tijd waarin je jezelf uit kunt leven, alle tijd van de wereld om lekker te shoppen en te koken.

Groetjes, Anna
Diëtiste Arendse health club

Nog meer zomertips nodig?

Ga jij nog op vakantie deze zomer en ben je op zoek naar tips over je voedingsschema? Maak dan gerust een afspraak met mij of een van mijn collega voedingscoaches. Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken.

Ben je lid bij ons?

JaNee

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.