Zelf zwemmen oefenen

Zwemleskaarten: Pim legt het voor je uit!

“Stel je eens voor dat leren zwemmen écht een feestje is voor kinderen. Dat kinderen tijdens de zwemles veel plezier hebben, hoog betrokken zijn, zich veilig voelen, helemaal zichzelf kunnen zijn en zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Dat leren haast vanzelf gaat”.

We spreken met Pim, al jarenlang een trouw gezicht bij de zwemlessen in Breda. Pim zal in deze blog uitleg geven over het gebruik van leskaarten tijdens onze zwemlessen.

“Wat zijn dat voor kaarten en waarom gebruiken jullie deze?” en “Zijn ze aan het spelen?!” Dit zijn veel gestelde vragen vanuit de zwemouders aan mij als zwemdocent. Ik zal ze beantwoorden voor je.

Wat zijn leskaarten?

Je zal het vast wel een keer gezien en/of gehoord hebben van uw kindje, het werken in kleine groepjes opgesplitst in 2 of 3-tallen en hierbij het gebruik van leskaarten.

We willen dat er binnen de organisatie van onze lessen een hoge intensiteit is. Daarom wordt er iedere les in groepjes gewerkt (splitsen). Door gebruik van leskaarten in de les, is de lesgever in staat ieder kind goed te helpen op zijn of haar eigen niveau. Ook hebben de kinderen de vrijheid om zowel zelfstandig als samen met anderen te werken. De leskaarten maken aan de kinderen duidelijk welke oefeningen ze mogen doen.

Op deze manier is er ook veel afwisseling in de les, wat het leerproces van het kind stimuleert in een creatieve leeromgeving maar ook als lesgever kun je je aandacht hierdoor goed verdelen, klassikaal en individueel.

Verschillende vormen tijdens de zwemles

Er zijn verschillende vormen om de leskaarten te gebruiken en aan te bieden in de zwemles.

Circuitvorm
We maken een circuit, waarbij we bijvoorbeeld om de 3 tot 5 minuten doordraaien in groepjes van 2 kinderen en dus wisselen van oefening. De docent staat dan bij de oefening die het moeilijkste is of de meeste begeleiding vereist. Extra en individuele aandacht voor je kind en dat terwijl de andere kinderen leren zelfstanding te werken op een veilige en verantwoorde manier.

Memory
wie vindt dat nou niet leuk, draai 2 dezelfde kaartjes om en die oefening ga je doen.

Grote dobbelspel
Bij het grote dobbelspel koppelen we de kaarten aan nummering 1 tot 6 en welk nummer er gedobbeld wordt gaan ze doen. Altijd een verrassing wat de volgende oefening zal zijn! En zo kunnen we als zwemdocent dus eindeloos variëren van oefenstof en zo dus op een kindvriendelijke, leuke, creatieve en leerzame manier de juiste lesstof aanbieden op maat.
Jouw kindje zijn of haar plezier en betrokkenheid staan dus centraal, een goede basis om te leren zwemmen lijkt mij.

Meer informatie over onze zwemlessen?

Wil je weten hoe het gebruik van leskaarten er in de praktijk aan toegaat? Meld je kind dan aan voor meer informatie omtrent onze zwemlessen of kom proefzwemmen. Je maakt dan kennis met mij of een van mijn collega’s, het zwembad en er is ruimte om vragen te stellen. Na dit informatiemomentje gaan we samen het water in voor een eerste kennismaking met zwemles. Wil je hier bij zijn? Laat je gegevens achter via het formulier op deze pagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Groetjes Pim!
Coördinator zwemzaken
Arendse Healtclub Breda

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.